Salvage Team – Scifilautapeli Games & Talesilta

Kuoleman Vyöhykkeet ovat raivokkaiden avaruustaistelujen synnyttämiä gravitaatiokenttiä. Ne ovat täynnä hylkyjä, hulluja turvajärjestelmiä, räjähtämättömiä taistelukärkiä ja ajelehtivaa, tappavaa rojua. Mutta ennen kaikkea arvokasta saalista ja odottamattomia aarteita. Ja tässä kohtaa kuvaan astuvat Hylkyryhmät.

Salvage Team on pienen oululaisen pelifirma Games&Talesin tuleva scifi-lautapeli vaarallisten avaruushylkyjen ryöstelystä. Pelin tuomisessa pelihyllyihin ympäri maailman on paljon tekemistä, ja tämän saavuttamiseksi Games&Tales on tehnyt Indiegogo-kampanjan. Kampanja on lähtenyt jo varsin onnistuneesti käyntiin, mutta 8,000 dollarin tavoitteeseen on toistaiseksi vielä matkaa. Haastattelin pelin tekijöitä ja kyselin vähän sekä Salvage Teamista että heidän taustoistaan.

Games & Talesin ja suunnittelijoiden taustoista

Pelin tuottaja Sami Jussinniemi kertoo omaavansa pelialan kokemusta noin viiden vuoden ajalta, mutta on taustaltaan aate- ja oppihistorian sekä taloustieteiden opiskelija ja hän toteaakin päätyneensä pelien pariin fiktiivisen tarinankerronnan puolelta.

”Pääosin mua kiinnostaa se, miten peleillä voi kertoa tarinoita kokonaisuudesta, kuten on esimerkiksi meidän Dreams Of Altaine – scifi maailman kanssa. Eri pelit kertovat eri tarinan maailmasta”, hän toteaa.

”Games & Tales perustettiin oikeastaan vasta viime kesänä, joten ei se kovin monelle voi tuttu ollakaan. Historia on kuitenkin vuodessa 2008, jolloin perustin ekan mediafirman. Games & Tales on siis vanhan firman uusi vedos. Ydin juttu koko Games & Tales yhtiössä on, että emme pitäydy pelkästään peleissä, vaan meidän ytimessä ovat myös elokuvat ja ns. gamification. Tämä voi kuulostaa söheltämiseltä, mutta itseasiassa kaiken keskiössä ovat tarinat. Kaikki lähtee liikkeelle tarinasta ja kaikki palautuu tarinaan. Muu ympärillä voi olla melkein mitä vain”,  Jussinniemi valaisee yrityksen historiaa.

Salvage Teamin suunnittelija Samuli Raninen puolestaan on lähtöisin Kajaanin Ammattikorkeakoulun pelipuolelta, jonka kautta hän päätyi tutustumaan Jussinniemeen joka kyseli potentiaalista pelisuunnittelijaa mukaan lautapeliprojektiin. Hän kertoo suunnitelleensa pelimekaniikat Jussinniemen sekä käsikirjoittaja Matti Jatkolan ideoihin, ja hän oli tekemässä Banners of Betrayal-korttipeliä, joka julkaistiin viime kesänä.

Jatkola on ollut erilaisten lyhytelokuvien ja tv-puolen hommissa, mutta hänkin päätyi mukaan projektiin Samin kautta. Hän kertoo kuinka ajan mittaan ”muodostui sitten ajatus, että tarinat voitaisiin pitää pohjana useille erilaisille luoville projekteille ja pelit olivat osa tätä. Ajatuksena oli alkaa kasaamaan tiimiä eri alojen tekijöistä ja niputtaa eri teokset yhden universumin alle. Unelmana olisi saada vielä aikaan ihan rehellistä proosaa, pelejä, sarjakuvia ja jopa leffoja. Salvage team on nyt tämän paketin ensimmäinen suurempi projekti.”

Salvage Teamin pelilauta rakentuu useista palasista, joten kukin peli on täysin erilainen.

Pelin graafikko Jussi Alarauhio päätyi projektiin mukaan kun Jussinniemi ja Jatkola löysivät hänen kuvagalleriansa ja ottivat yhteyttä. Hän kertoo tunteneensa Jussinniemen jo opiskeluajoilta, mutta tällöin kuvitusharrastus ei ollut tullut vielä puheeksi. Alarauhio mainitsee myös fiktiivisten maailmojen kiinnostavan häntä enemmänkin, ja hän tekee parhaillaan kirjallisuuden alan väitöskirjaa Oulun yliopistossa.

Mistä pelissä on kyse?

Salvage Teamin lähtökohtana on ollut ajatus hylkysukeltajien tyylisistä aarteenmetsästäjistä Science Fiction -maailmassa. Peli sijoittuu Games&Talesin Universe of Altaine – maailmastamme, ja se kertoo tarinan rohkeista oman tiensä kulkijoista, jotka etsivät avaruusalusten hylyistä arvokasta tavaraa myydäkseen sen eteenpäin. Pelin näyttämönä toimii ”kuollut meri”, joka koostuu taisteluiden jälkeensä jättämistä avaruusalusten hylyistä, jotka pitävät sisällään niin uhkia ja aarteita.

”Salvage team on meidän ensimmäinen ns. Plunge game – pelikehitysfilosofian periaatteiden mukaan suunniteltu peli. Plunge game tarkoitaa nimensä mukaan sitä, että peli suunnitellan siten, että siihen voi ikään kuin ”pulahtaa”, ilman valtavaa sääntökirjojen opettelua. Peli siis opettaa sääntöjä pelatessa”, Jussinniemi kertoo.

Salvage Teamiin on luvassa paljon erilaisia hahmoja

Pelin sunnittelija Raninen on pyrkinyt toteuttamaan pelin taustalla olevaa tarinaa pelimekaniikan voimin, ja tarinaa pidetään ohjenuorana jonka mukaan peliä suunnitellaan. ”Esimerkiksi jotain tekniikkaa, vaikka teleporttaus, ei oteta käyttöön pelissä, koska se ei sovi meidän muuhun luotuun maailmaan. Siten pelit ja tarinat tukevat toisiaan”, Jatkola täsmentää.

Raniselle pelin suunnittelulähtökohtana on ollut suuri modulaarisuus. Pelin laatoista koostuva pelialue on joka kerta erilainen, ja peliä voi pelata eri pituuksia; Yksi noin tunnin lyhytpeli yhdellä hylyllä, yhden illan useamman hylyn mini-kampanja, tai sitten koko viikonlopun eeppinen hylkyfirman nousu ja potentiaalinen tuho. Plunge-periaatteen mukaisesti säännöt opetellaan eräänlaisten tutoriaalien kautta, joissa jokaissa esitetään uusi sääntö. Näin pelaajien ei tarvitse kerralla lukea koko sääntökirjaa.

Henkilökohtainen tavoite Ranisella on ollut tehdä vaihtoehtoisia voittotapoja. ”Salvage Teamissa tarkoituksena on kerätä mainetta, jota saa löytämällä uniikkeja saaliita hylyistä, ja myös rahalla. Mutta jos pelin lopussa kenelläkään pelaajalla ei ole tarpeeksi mainetta, eniten rahaa hamstrannut voittaa. Näin ollen strategiaa voi vaihtaa pelin aikana”, hän kertoo.

Kuvien palaset ovat yhä suunnittelun alla joten muutoksia voi tulla ennen virallista julkaisua.

Elokuvamainen tunnelma ja visuaalinen ilme

Käsikirjoittaja Jatkolalle pelissä tärkeintä on sen tunnelma. ”Jokaisen pimeän nurkan takana voi odottaa aarre tai vaara. Pelaajille pitäisi välittyä tuntemattoman alueen tutkinnan ja toisten pelaajien tekemien ratkaisujen jännitys. Riskien täytyy olla tarpeeksi vakavia ja palkintojen tarpeeksi suuria. Jos tässä onnistutaan, ollaan jo pitkällä”, hän kertoo.

Jatkola kertoo myös pitävänsä ajatuksesta kampanjan ”tallettamisesta”. Kampanjan voi pelata tehtävä kerrallaan, jolloin tiimin ja yhtiön kehittymiseen käytetään aikaa, mutta koko peliä ei tarvitse yrittää pakertaa väkisin yhdessä illassa läpi, vaikka senkin kerrotaan onnistuvan. ”Kokonaisen peli-illan varaaminen on usein työlästä kun kavereilla on usein jokaisella omat aikataulut, mutta muutamaksi tunniksi on porukka huomattavasti useammin saatavissa kasaan”, Jatkola toteaa.

Pelin elokuvallinen tunnelma vetoaa myös Alarauhioon. Hän kertoo tämän olevan sekä tietoinen valinta että seurausta 3d-mallinnuksen käyttämisestä pelin konseptisuunnittelussa ja kuvituksessa. ”Esimerkiksi joitakin pelin ympäristöistä pikemminkin valokuvataan kuin lavasteita kuin maalataan,” hän jatkaa.

Alarauhio kertoo haluavansa tehdä pelin visuaalisesta maailmasta mahdollisimman kouriintuntuvan, ja että hänen tavoitteenaan on tehdä omaleimainen sekoitus yhdistämällä perinteinen kuvitus, elokuvallinen kerrontatapa ja lautapelikuvituksessa aina tärkeä funktionaalisuus.

Milloin peliä sitten pääsee pelaamaan?

”Salvage Team on käynyt muutaman perusmekaniikka-iteraation läpi ja huhtikuussa aloitamme testauksen uudella prototyypillä, jota toimistolla tällä hetkellä askarrellaan Amazonin kirjepakettien pahvista, joka on muuten parasta pahvia komponenttien testaukseen mitä on. Tarkoituksena on saada pelin komponentit hiottua kevääseen mennessä ja saattaa peli kesällä painoon”, Raninen lohduttaa peliä innolla odottavia.

Asiasanat: , , , ,
Aiheet: Kotimaasta, Peliesittely

Haluatko kirjoituksesi Lokiin?

Mailaa se toimituksellemme osoitteeseen loki.toimitus@sange.fi

Optimaalinen juttu on 500-1500 sanaa pitkä ja sisältää ainakin yhden kuvan. Muista mainita kuvan ottaja ja pyytää kuvaan oikeudet kuvaajalta ja kuvassa esiintyviltä ihmisiltä, mikäli kuvaajalle ei ole jo edellämainittua lupaa.

Tekstit käyvät toimituksen kautta, mutta pyritään julkaisemaan sellaisinaan ilman moderointia.