Larpwriter Summer School – maailmanparannusta larppaamalla

Maija Korhonen on suomalainen liveroolipelaaja, joka kävi Larpwriter Summer Schoolissa parantamassa maailmaa.

Norjalainen Fantasiforbundet ja valkovenäläinen Education Centre ”Post” järjestivät kesällä 2012 Vilnan liepeillä kesäkoulun, jossa perehdyttiin larpin järjestämiseen. Larpwriter Summer School oli tarkoitettu paitsi larppaajille, myös esimerkiksi kansalaisjärjestöaktiiveille ja kasvatusalalla työskenteleville. Painopiste oli erityisesti koulutuksellisissa larpeissa. Puolet osallistujista tuli Valko-Venäjältä, puolet eri puolilta larppaavaa maailmaa. Luennoitsijat ja työpajojen vetäjät olivat etupäässä kokeneita pohjoismaisia larpinjärjestäjiä. Tänä kesänä koulu järjestetään jälleen Liettuassa 9.-14.7.

Larpinjärjestäjän mikseri

Roolipeliconien ohjelma rakentuu yleensä satunnaisesti erilaisista tarjotuista ohjelmanumeroista. Kesäkoulun ohjelma oli koostettu huolelliseksi kokonaisuudeksi, jonka avulla myös ensikertalainen pääsi mukaan pohjoismaisen larppaamisen kiemuroihin. Opetus oli jäsennetty ”larppimikserin” mielikuvan avulla. Mikseri koostuu säätimistä, joiden avulla voi hahmottaa erilaisia larpin suunnittelun käytännön kysymyksiä ja niiden ympärillä käytyjä teoreettisia keskusteluita. Kukin kesäkoulun luennoista esitteli yhden säätimen ja siis yhden larpin suunnittelun aspektin. Tällaisia olivat esimerkiksi ”pelaajamotivaatio” (yhteistyöstä kilpailulliseen) sekä ”avoimuus” (salailusta läpinäkyvyyteen). Luentojen jälkeen esiteltyä säädintä päästiin kokeilemaan lyhyessä larppiskenaariossa ”The Boring Family Dinner”, joka pelattiin viikon aikana varmastikin yli kymmenen kertaa erilaisin muunnelmin.

Mikseri osoittautui hyväksi työkaluksi larppaamisen monien mahdollisuuksien – ja oman urautuneisuuden – hahmottamiseen. Itse olen järjestänyt lähinnä larppeja, jotka nojaavat pelinjohdon laatimiin hahmoihin, salaisuuksiin ja pelaajien älylliseen yhteistyöhön. Mikserillä leikkiessäni innostuin haaveilemaan esimerkiksi peleistä, joissa pelaajat luovat hahmonsa yhdessä ja kilpailevat fyysisesti toisiaan vastaan. Ajatukseen mikseristä ja luentojen dioihin ja videotaltiointeihin voi tutustua kesäkoulun materiaalisivuilla.

Mikserin opiskelun ohella ohjelmaan kuului mm. vanhojen klassikkolarppien esittelyä, työpajoja, suunnittelusessioita sekä tietenkin pelejä. Itselleni tutustuminen erilaisiin yhdessä luomisen menetelmiin oli kesäkoulun kiinnostavinta antia. Kapo-järjestäjä Kristoffer Thurøen taiturimaisissa työpajoissa kokeilimme mm. pelaajavetoista larpin luomista: Rakensimme ryhmissä kahdessa tunnissa lukuisia kiinnostavia larppiaihiota kirjoittamatta ensimmäistäkään sanaa paperille. Työpajatekniikoihin voi tutustua Peter Munthe-Kaasin mainiossa blogissa The Workshop Handbook.

Kesäkoulun tarkoituksena oli myös auttaa osallistujia hiomaan vanhoja ideoitaan ja keksimään uusia. Tiukan ohjelman keskellä luovaan työhön jäi kuitenkin melko vähän aikaa. Kesäkoulun 2013 yhteydessä järjestetään edellisen kesän ohjelman jatkoksi myös larpinsuunnittelulaboratorio, Larporatory. Siellä tarkoituksena on paneutua varsinaiseen pelin kirjoittamiseen ja testipelautuksiin yhdessä toisten kanssa.

Vuoden 2012 Larp Writer Summer Schoolin osallistujia. Kuva: Larp Writer Summer School

Vuoden 2012 Larp Writer Summer Schoolin osallistujia. Kuva: Larp Writer Summer School

Taidot jakoon

Kesäkoulun ohjelma oli kaikin puolin laadukasta ja vetäjät todella paneutuneita ja asiansa osaavia. Eri maista tulevien larppaajien kohtaaminen oli myös antoisaa kuten aina, samoin eri ikäisiin harrastajiin tutustuminen (aina teini-ikäisistä nelikymppisiin). Kaikkein innostavinta kesäkoulussa oli kuitenkin koko tiedon ja taitojen jakamiseen perustuva idea ja ilmapiiri.

Niin hassulta kuin tämä kuulostaakin, minulle on edelleen uutta, että roolipeliharrastuksen parissa pidetään huolta siitä, että mukaan on hauskaa ja helppoa tulla. Harmillisen usein keskityn itsekin harrastusaktiivina miettimään, mikä on seuraava iso larppisensaatio ja mahdunko siihen mukaan. Entä jos ottaisinkin toisenlaisen asenteen? Nyt Fantasiforbundetin ja Education Center ”Postin” joukkojen organisointityön ansiosta nelisenkymmentä osallistujaa eri maista pääsi kesäkoulun kautta tutustumaan larpinjärjestämisen koko kirjoon ja sai opastusta timanttisilta asiantuntijoilta omien pelien tekemisessä – vieläpä ilmaiseksi. Kun sattuu tällaisen anteliaisuuden kohteeksi, siitä selviää harvoin muuttumattomana. Omassa päässäni alkoi orastaa seuraava oivallus: Sen sijaan, että ruokin nautinnonhakuisesti omaa pelin- ja maineen ja kunnian nälkääni, voisin tehdä jotakin sen eteen, että toiset, larppaamista vielä tuntemattomat ihmiset pääsisivät osallisiksi hienosta taidostamme.

Petter Karlsson kirjoittaa Larpwriter Summer Schoolin jäljiltä osuvasti blogissaan:

”Few organizations amaze me as much as the Norwegian Fantasiforbundet. Their goal is to increase the fantasy and imagination in the world and they are especially working on doing that where it’s needed the most, in countries such as Belarus and Palestine.”

(Vapaasti käännettynä: ”Harva organisaatio hämmästyttää minua yhtä paljon kuin norjalainen Fantasiforbondet. Heidän tavoitteensa on lisätä fantasian ja mielikuvituksen määrää maailmassa ja he työskentelevät sen eteen erityisesti siellä missä sitä tarvitaan eniten, esimerkiksi sellaisissa maissa kuin Valko- Venäjä ja Palestiina.)

Niinpä. Itse olen ehtinyt vasta testailemaan uutta oivallustani. Toistaiseksi se vaikuttaa varsin työläältä ja antoisalta tieltä. Larpwriter Summer School taisi onnistua vähän parantamaan minun maailmaani.

Vuoden 2013 kesäkouluun voi hakea mukaan täällä 24.4. asti.

Asiasanat: , , , ,
Aiheet: Larp, Ulkomailta

Haluatko kirjoituksesi Lokiin?

Mailaa se toimituksellemme osoitteeseen loki.toimitus@sange.fi

Optimaalinen juttu on 500-1500 sanaa pitkä ja sisältää ainakin yhden kuvan. Muista mainita kuvan ottaja ja pyytää kuvaan oikeudet kuvaajalta ja kuvassa esiintyviltä ihmisiltä, mikäli kuvaajalle ei ole jo edellämainittua lupaa.

Tekstit käyvät toimituksen kautta, mutta pyritään julkaisemaan sellaisinaan ilman moderointia.