Scrivener larpinkirjoituksen apuna

Scrivener on tekstinkäsittelyohjelma, joka auttaa järjestämään sekä jäsentämään tekstiä. Jos Scrivener ei ole entuudestaan tuttu, lisätietoa löytyy osoitteesta: https://www.literatureandlatte.com/scrivener.php
Hankin Scrivenerin jo jokunen vuosi sitten, mutta Jokisillan Majatalon kohdalla päätin, että nyt käytän sitä larpin kirjoitukseen. Olin kuullut sen onnistuvat hyvin, mutta minulla ei ollut mitään hajua kuinka alkaa sitä tekemään. Tässä kirjoituksessa avaan hieman miten lopulta päädyin sen tekemään ja miten kenties tekisin sen seuraavalla kerralla.


Loin Scriveneriin uuden projektin nimeltä Jokisilta. Tämän alle loin kansiot jokaiselle hahmolle ja hahmoryhmälle. Jos tekisin saman pelin uudelleen, tekisin kenties jokaiselle hahmoryhmälle kansion, jonka alle tekisin hahmoille omat kansiot. Ainahan peleissä ei ole yhtä selkeitä hahmoryhmiä, joten se ei tietenkään aina toimi.

 

scrivener1

 

Kun otin hahmon työn alle, käytin hyväkseni ”korkkitaulua”. Tein oman muistilapun hahmon historialle sekä omat muistilaput kaikille juonikuvioille, sekä yhden muistilapun hahmon kontakteille. Näihin muistilappuihin kirjailin muutamalla sanalla oleelliset asiat, mitä tästä hahmosta oli jo päätettynä.

Kun kaikki oli kirjoitettuna muistilappuihin, järjestelin kaiken kronologiseen järjestykseen, jotta saisin kirjoitettua asiat auki oikeassa järjestyksessä. Scrivenerin hienouksiin kuuluu myös se, että jos päätinkin järjestellä tekstejä uusiksi, korkkitaulun muistilappuja siirtelemällä myös teksti siirtyi oikeaan kohtaan. Muistilappuja oli myös helppo kopioida hahmosta toiseen, jolloin saman juonikuvion muisti kirjoittaa myös toisille hahmoille. Muistilappujen otsikot näkyivät myös koko ajan sivupalkissa.

 

scrivener2

 

Jaoin näkymän kahtia jolloin toisella puolella näkyi hahmokohtainen korkkitaulu ja toisella hahmoteksti, johon aloin kirjoittamaan. Kun kirjoitin hahmon tarinaa eteenpäin, siirryin osiosta toiseen saumattomasti. Hiiren napsautuksella siirryin seuraavan muistilapun alle ja pystyin siirtymään seuraavaan aiheeseen.

 

scrivener3

 

Ristiintarkastuksessa oli myös kätevää, että kaksi hahmoa sai näytölle yhtä aikaa. Käytännössä siis pidin oikeassa paneelissa sitä hahmoa, jota tarkistin ja vasemmassa paneelissa hahmoa, johon liittyvää juonta tarkastelin. Kun olin kyseisen juonen tarkistanut, vaihdoin muistilapun statusta. Scrivenerissä on teksteille tarjolla paljon erilaisia statuksia, joista pääasiassa käytössäni olivat To Do, First Draft ja Done. Kun olin tarkistanut yhden juonikuvion toisesta hahmosta, johon tarkistettavan hahmon juoni liittyy, merkitsin siihen hahmoon statukseksi Done.

Tämän jälkeen tarkistin muut mahdollisesti samaan juoneen liittyvät hahmot ja lopulta sain kaikki tähän juoneen liittyvät hahmot tarkistettua tämän juonen osalta. Kun olin tarkistanut tämän hahmon ja siirryin seuraavaan hahmoon, siinä oli jo merkittynä jo läpikäytyihin juoniin ”Done”, jolloin ei tarvinnut käydä samaa tekstinpätkää enää uudelleen läpi. Mahdollista toki olisi ollut, että juoneen olisi liittynyt joku hahmo jolle oli kirjoitettuna kaikki, mutta ketä ei olisi mainittu muille. Tällöin olisin joutunut käymään kaikki juonen hahmot uudelleen läpi, mutta onnekseni näin ei käynyt – kiitos muistilapun jonka aluksi tein jokaisesta juonesta ja kopioin jokaiselle kyseisen juonen kannalta olennaiselle hahmolle.

 

scrivener4

 

Suurin hyöty ohjelmasta ehdottomasti on kokonaisuuden hallinta. Yhdellä katsauksella näkee selkeästi kaikki juonet, joihin yksittäinen hahmo on sekaantunut. Ristiintarkastuksessa työmäärä on huomattavasti pienempi, kun samoja tekstinpätkiä ei tarvitse lukea uudelleen ja uudelleen. Unelmatilanteessa kaikki pelin hahmot olisivat yhdessä Scrivenerissä. Käytännössä jouduin tarkastelemaan hahmojeni juonia myös muiden kirjoittajien hahmoista Google Docsissa, mutta ennen sitä vaihetta olin tarkistanut kaikki omien hahmojeni väliset kontaktit.

Olenkin pohtinut, että kokeilisin pelin kirjoittamista siten, että kaikilla kirjoittajilla olisi Scrivener ja ohjelman mahdollistamat automaattiset varmuuskopiot Dropboxissa, sekä pääsy myös muiden tiedostoihin. Tällöin olisi mahdollista hakea pelinjohtajatoverin tekstit ja nähdä konkreettisesti missä vaiheessa hän on kirjoittamisen suhteen. Tämä korvaisi hyvin perinteisen Google Docsissa tapahtuvan hahmojen jakamisen.

Aion nimittäin ehdottomasti käyttää Scriveneriä uudelleen ja varsinkin juonivetoisen pelin kirjoituksessa tästä järjestelmällisyydestä oli suuri apu.

 

Yleisnäkymä


Tekstin on kirjoittanut Riikka Böök, toimittanut Heidi Säynevirta

Asiasanat: , , ,
Aiheet: Kolumni, Larp, Loki, Roolipelit

Haluatko kirjoituksesi Lokiin?

Mailaa se toimituksellemme osoitteeseen loki.toimitus@sange.fi

Optimaalinen juttu on 500-1500 sanaa pitkä ja sisältää ainakin yhden kuvan. Muista mainita kuvan ottaja ja pyytää kuvaan oikeudet kuvaajalta ja kuvassa esiintyviltä ihmisiltä, mikäli kuvaajalle ei ole jo edellämainittua lupaa.

Tekstit käyvät toimituksen kautta, mutta pyritään julkaisemaan sellaisinaan ilman moderointia.