VTP-I: Atlantis 2500

VTP-I=Varasta tästä peli-idis.

Maailma ilman meriä

Jokin aika sitten törmäsin tähän Riemurasian videoon ja heti alkoi päässäni kyteä ajatus kuivuneeseen valtameren pohjaan sijoittuvasta pelistä.

Pelin perusajatuksena on jokin pseudotieteellinen hömppäjuttu, joka on tehnyt nykyisistä mantereista asuinkelvottomia ja kuivattanut valtameret ajaen ihmiset asumaan merenpohjissa. Mikä se voisi olla? Siitä minulla ei ole hajuakaan.

Aloin hakea tietoa aiheesta ja löysinkin varsin pian vanhan National Geographicin kartan Atlantin pohjasta, joka käy vallan mainiosti lähtökohdaksi tälle projektille. Kartassa näkyy hyvin kuinka jyrkkiä mannerten reunat ovat, joten ”rajattu maailma” ei olisi mikään ongelma tälle pelille. Karttaan on myös merkattu selkeästi Atlantin syvänteet ruskealla, joihin voisi sijoittaa asetelman vähäiset vesialueet, jos sellaisia haluaa peliin jättää.

National Geographicilta löytyi myös yksi dokumentti Youtubesta, josta löytyi mielenkiintoista materiaalia aiheeseen. Grand canyon näyttää varmaan samalta kuin miltä tuo Atlantin repeämä kuivana näyttäisi.

Keski-Atlantin repeämä vuonna 2500? (lähde: http://www.hsd3.org)

 

Storm!

80-luvulla ilmestyi Suomessakin muutama osa Storm-sarjakuvaa, jonka kuvitus muistutti hyvin paljon värimaailmaltaan ja tekstuuriltaan Boris Vallejon maalauksia. Sarjakuvien Storm oli astronautti, joka joutui johonkin ihme aikapyörteeseen, joka sai hänet laskeutumaan aluksellaan tulevaisuuden maapallolle. Sarjakuvan visiossa meret oli padottu suuren vallin taakse ja ihmiset asuivat vehreässä ja kuivuneessa merenpohjassa. Itse sarjakuva oli varsin keskinkertaista ja viihdyttävää huttua, mutta perusidea on kytenyt päässäni jo vuosikymmeniä.

Storm (lähde: http://static.northpole.fi)

 

Atlantis 2500

Atlantis 2500 on post-apokalyptinen scifi-fantasia, jos joku ei ole sitä vielä arvannut.  Perinteisinä ainesosina voi käyttää Mad Maxia, dinosauruksia, E.R. Burroughsin Pellucidar-kirjoja yms. Tämä artikkeli ja sen mahdolliset jatko-osat keskittyvät pääosin siihen mikä tekee Atlantis 2500:sta muista vastaavista asetelmista eroavan.

Mörköjä

Tyypillisten mutanttien ja fantasiaelukoiden lisäksi merenalainen maailma tarvitsee omat hirviönsä. Päädyinkin pienen pohdinnan jälkeen tosimaailman syvänmeren kaloihin, jotka ulkomuodoltaan näyttävät jo aika pahoilta. Mutaation synnyttämät jalat mukaan noille otuksille, niin hirviöjoukko on valmis. Tämä maailma antaa myös järkevän syyn käyttää D&D:n bulettea jossain asetelmassa.

Hyi! (lähde: http://2.bp.blogspot.com/-Gx2-zD9oVw0/TaydOwxgMHI/AAAAAAAAAFE/-P4OunCy58k/s1600/viper_fish_e.jpg)

Asiasanat: ,
Aiheet: Kolumni, Roolipelit, VTP-I

Osallistu keskusteluun aiheesta Pelilaudalla

Haluatko kirjoituksesi Lokiin?

Mailaa se toimituksellemme osoitteeseen loki.toimitus@sange.fi

Optimaalinen juttu on 500-1500 sanaa pitkä ja sisältää ainakin yhden kuvan. Muista mainita kuvan ottaja ja pyytää kuvaan oikeudet kuvaajalta ja kuvassa esiintyviltä ihmisiltä, mikäli kuvaajalle ei ole jo edellämainittua lupaa.

Tekstit käyvät toimituksen kautta, mutta pyritään julkaisemaan sellaisinaan ilman moderointia.