VTP-I: Musiikkipeli

Taustamusiikin käyttö toimii vahvistavana taustaelementtinä roolipeleissä. Hyvin valittu soundtrack auttaa niin pelaajia kuin pelinjohtajaa pääsemään paremmin tunnelmaan. Mutta mitä jos taustamusiikilla olisi paljon merkittävämpi vaikutus ja tapahtumien tulisi heijastaa musiikkia?

Ajatus musiikin ohjaamasta pelistä on kokeellinen tarinankerronta- ja konfliktinratkaisumekaniikka. Perinteisen noppamekaniikan sijaan pelaajien resursseina on tietty minuuttimäärä musiikkia. Peliä pelataan kuten mitä tahansa roolipeliä. Poikkeuksena on se, että narratiivin ja konfliktinratkaisun tulee heijastella taustalla soivaa musiikkia. Jotta pelissä voisi tapahtua synkeitä ja mystisiä asioita, taustalla pitää soida siihen sopiva musiikki. Yakety Saxin soidessa pitää peliin saada hassu takaa-ajo, Carmina Burana tietää mahtipontisia tekoja ja niin edelleen.

Claudia Cota - "Christine, Opperan kummitus" Argentiina 2009 Kuva: wikicommons

Claudia Cota – ”Christine, Opperan kummitus” Argentiina 2009 Kuva: wikicommons

Pelinjohtaja on rakentanut skenaariolle etukäteen soundtrackin, joka heijastelee tulevia tapahtumia. Pelaajien resurssina on tietty minuuttimäärä musiikkia. Jos pelinjohtajalla halutaan säilyttää perinteinen yliote tarinasta, pelaajien minuuttimäärä on rajoitettu n. kolmasosaan pelikerran kestosta. Esimerkiksi kuuden tunnin skenaariossa neljälle pelaajalle voisi kullekin antaa 30 minuuttia musiikkia. Pelaajat jakavat saamansa minuuttimäärän haluamiinsa kappaleisiin. Samaa kappaletta ei saa käyttää kahdesti.

Pelaajien käytössä olevat musiikkiminuutit ovat heidän pelimaailmaan vaikuttamisen resurssinsa. Pelaaja voi milloin tahansa vaihtaa taustalla olevan soundtrackin yhteen omista kappaleistaan. Tällöin menossa olevan kohtauksen tulee muuttua musiikkia mukailevaksi. Esimerkiksi keskustelutilanteen voi muuttaa romanttiseksi kohtaukseksi vaihtamalla taustalle hempeilybiisin. Yleisesti tunnetut kappaleet sopivat hyvin tuomaan sisään juuri tietynlaisia elementtejä. Hahmon paljastuminen kyborgiksi saa uutta pontta kun taustalla laittaa Terminaattorin teeman. Ennen skenaariota on hyvä sopia, rajoitetaanko kerronta ja musiikki esimerkiksi tietyn genren sisään vai voiko tapahtua mitä tahansa. Esimerkiksi saako 1930-luvulle sijoittuvaan Film Noiriin ottaa mukaan terminaattoreita vai pysytäänkö film noirin ja ajankuvan sisällä.

Skenaarion lopuksi pelinjohtaja voi halutessaan palkita pelaajia antamalla heille käyttöön lisäminuutteja seuraavaan skenaarioon. Vaihtoehtoisesti hahmolle voi antaa juuri tietyn biisin ”kokemusbonuksena”. Nyrkkeilyä treenannut hahmon pelaaja voi vaikka saada Eye of the Tigerin bonuskappaleeksi normaalien musiikkiminuuttiensa päälle. Pelinjohtajattomassa pelissä musiikkiminuutit jaetaan tasaisemmin, mutta jonkun velvoitteeksi jää skenaarion aloittaminen ja alkutilanteen luominen.

Halutessaan musiikkipelin idean voisi yhdistää esim. Fiascon pelaamiseen; tällöin taustamusiikki ohjaa pelissä muutenkin tapahtuvaa vapaata kerrontaa.

– Tuukka Tenhunen / Majestic7

Keskustelu aiheesta Pelilaudalla – http://pelilauta.fi/index.php/topic,1092.msg13725.html#msg13725

Asiasanat: , ,
Aiheet: Kolumni, Roolipelit, VTP-I

Osallistu keskusteluun aiheesta Pelilaudalla

Haluatko kirjoituksesi Lokiin?

Mailaa se toimituksellemme osoitteeseen loki.toimitus@sange.fi

Optimaalinen juttu on 500-1500 sanaa pitkä ja sisältää ainakin yhden kuvan. Muista mainita kuvan ottaja ja pyytää kuvaan oikeudet kuvaajalta ja kuvassa esiintyviltä ihmisiltä, mikäli kuvaajalle ei ole jo edellämainittua lupaa.

Tekstit käyvät toimituksen kautta, mutta pyritään julkaisemaan sellaisinaan ilman moderointia.