Meduusan jäljillä

CIA

C.I.A. – Central Intelligence Agency

“I can tell you the license plate numbers of all six cars outside. I can tell you that our waitress is left-handed and the guy sitting up at the counter weighs two hundred fifteen pounds and knows how to handle himself. I know the best place to look for a gun is the cab or the gray truck outside, and at this altitude, I can run flat out for a half mile before my hands start shaking. Now why would I know that?”

-The Bourne Identity

 

Meduusan jäljillä on yhdelle pelaajalle ja pelinjohtajalle tarkoitettu Flow-säännöstöllä toimiva roolipeli-idea pyhien ratoksi. Kun kinkkua sulatellaan ja suklaaähky iskee, on paras hetki agenttitoiminnalle. Meduusan jäljillä on tarkoitettu mallintamaan Bourne-elokuvista tuttua toimintaa ja sen peruslähtökohta on samankaltainen kuin elokuvilla. Pelin pelaamiseen tarvitset Flow-säännöt (Stalker tai Vihan lasten pelinjohtajan kirjan alpha-versio) sekä tietokoneen nettiyhteydellä.

Pelaajan hahmo on CIA:n salaisessa operaatiossa koulutettu agentti, joka on operaation epäonnistuttua määrätty eliminoitavaksi omiensa toimesta. Seikkailu kuljettaa hahmoa ympäri maailmaa hänen vältellessään CIA:n agentteja ja tiedustelua samalla yrittäen selvittää oma henkilöllisyytensä.

Go with the Flow

Meduusan jäljillä käyttää sääntöinään Flow:n perusmekaniikkoja, mutta vähän kevyemmin kuin esimerkiksi Stalkeria käytettäessä. Pieni irrottelu sääntöjen kanssa sopii peliin, vaikka asetelma ja toiminta ovatkin elokuvamaisuudestaan huolimatta raadollista ja “realistista”.

Hahmo on todella hyvä niissä kyvyissä, mitä hänellä on. Hänen lähitaistelukykynsä vastaa vähintään useamman danin mustan vyön harrastajaa vastaavalla tasolla jne. Koska pelaajat eivät ole eri alojen eksperttejä (tai ainakaan kaikkien alojen), ovat kaikki edes etäisesti uskottavat toimintatavat järkeviä ja asianmukaisia. Oletuksena on, että heidän hahmonsa tietävät mitä tekevät.

Hahmon kyvyt ovat:

  • Eränkävijä
  • Ketterä
  • Kielitaitoinen
  • Kiipeilijä
  • Kuski
  • Käsiaseet
  • Lähitaistelu
  • Nopea
  • Refleksit
  • Vakooja

Jos pelissä on jostain ihmeen syystä useampi pelaaja, kannattaa yllä olevat kyvyt jakaa hahmoille niin, että jokaisella on joku kyky ja poimia loput kyvyt sääntökirjasta.

Se, että hahmo on erikoiskoulutuksen saanut superagentti, tekee pelinjohtamisesta vaikeaa tasapainoilua, koska pitäisi kannustaa pelaajaa keksimään hyviä ideoita ja asettaa tarpeeksi hankalia haasteita hahmolle, mutta ottaa huomioon, että hahmo on yli-inhimillinen sankari. Kannattaa lähteä siitä oletuksesta, että asettaa hahmolle enemmän tai vähemmän hankalia haasteita sarjatulella, mutta hahmo onnistuu oikeastaan lähes aina, kun pelaajan kuvailu on tarpeeksi mielenkiintoista. Toimintaa ei kannata keskeyttää laskeakseen onnistuuko hahmo vai ei. Haasteissa voi ideaa arvioidessa antaa bonusta improvisoiduista välineistä ja toimintatavoista. Puhelinluettelo voi olla yhtä tehokas kuin puukko lähitaistelussa ja kädellä pidelty turvavyö toimii yhtä hyvin kuin se toimisi kiinni ollessaan.

Toiminta on hidastettua, hahmo havainnoi ja reagoi monta kertaa nopeammin kuin tavalliset ihmiset. Pelissä tämä voi ilmetä niin, että pelinjohtajana syötät hahmolla yksityiskohtaista informaatiota hieman kuin tämän artikkelin alussa olevassa lainauksessa, jonka jälkeen kysyt aina “mitä teet?”. Jopa toimintakohtauksissa, jotka voivat sisältää ainakin itsepuolustusta, parkouria ja takaa-ajoja jalan ja ajoneuvoilla, on ajan hidastaminen kuvailussa elokuvien henkeen sopiva tehokeino. Informaation tulee olla myös hieman yliluonnollisen oloista, jonka selittää hahmon koulutus. Hän tietää, että parkkipaikalla olevan auton takakontissa on haulikko.

Googlen street view

Googlen street view

Takaa-ajoissa on kätevä käyttää Google mapsin street view -toimintoa ja käyttää hyväksi näkymässä olevia autoja ja ihmisiä “vasemmalla jalkakäytävällä nainen lastenvaunujen kanssa, oikeaa kaistaa ajaa bussi, naisen takana portaat metroasemalle. Vasemmalla olevan kukkakaupan yläkerroksen kolmannessa ikkunassa tarkka-ampuja. Mitä teet?”

Eliminoikaa kaikki agentit!

Peli on sopiva aloittaa heittämällä hahmo kuvaannollisesti kylmään veteen ja katsomalla osaako pelaaja uida. Voit kertoa pelaajan olevan erikoiskoulutettu CIA-agentti, kuvailla hänen olinpaikkansa ja siirtyä suoraan pelaamaan eliminointiyritystä.

Kunhan hahmo on selvinnyt eliminointiyrityksestä, on edessä pako ja sen selvittäminen, että mitä hittoa on oikein tekeillä. On mahdollista, että pelaaja päättää hahmonsa selvittävän asiaa CIA:n asemapaikoista, joten joudut etukäteen valmistelemaan muutamia asemapaikkoja sekä sivuhahmoja. Muuten voit suhtautua peliin isona reaktiivisena hiekkalaatikkona, jossa pelaaja itse päättää mihin menee ja improvisoit tapahtumia eteenpäin. Tärkeintä on pitää jännitystä tiukalla ja vetää pelaajan eteen turvakameroita, elektronista seurantaa ja viranomaisia. Hänet on epäonnistuneen eliminointioperaation jälkeen etsintäkuulutettu ympäri maailman.

Lisämateriaalia

Lisää ideoita vakoojapeliin löytää nettiosoitteista:

http://www.modus-operandi.co.uk/
http://www.gizmag.com/spygear/

Tämä on vain runko agenttipelille, ja joudut tekemään paljon valmisteluita saadaksesi tästä pelin aikaan. Hyvää ja idearikasta joulua ja uutta vuotta kaikille Lokin lukijoille!

Asiasanat: , , ,
Aiheet: Kolumni

Haluatko kirjoituksesi Lokiin?

Mailaa se toimituksellemme osoitteeseen loki.toimitus@sange.fi

Optimaalinen juttu on 500-1500 sanaa pitkä ja sisältää ainakin yhden kuvan. Muista mainita kuvan ottaja ja pyytää kuvaan oikeudet kuvaajalta ja kuvassa esiintyviltä ihmisiltä, mikäli kuvaajalle ei ole jo edellämainittua lupaa.

Tekstit käyvät toimituksen kautta, mutta pyritään julkaisemaan sellaisinaan ilman moderointia.